Zaterdag 20 september 2014

Gepubliceerd op 20 september 2014 om 18:55

Goed gedaan Jochie!

Inmiddels zijn er 4 man (Nic, Jack, Pieter en Christian) aanwezig als Arnaud belt dat we effe moeten wachten omdat hij ook zal mee gaan, hij zal eventueel afdraaien als het niet gaat. Hij heeft namelijk een wandelvakantie in de Oostenrijkse bergen en een lange terugreis met de auto in de benen. Volgens Nic zullen we al snel wat regen krijgen, dus wordt buienradar nog even bestudeerd. En inderdaad er trekken wat regenbuien over. Toch besluiten we richting Theux te fietsen. Als we in de buurt van Schimmert komen begint het inderdaad al wat te druppelen. We bevinden ons net onder een scheidingslijn. Links prachtig mooie blauwe hemel en rechts heeft de bewolking de overhand. Gelukkig gaan we de goed kant op en blijft het bij wat gedruppel. Via de Sibbergrubbe richting Margraten en de Planck. Jack lijkt vandaag over superbenen te beschikken want hij doet gewoon zijn deel van het kopwerk en moet zelfs af en toe teruggefloten worden, dit vooral nadat Pieter hem wat heeft geprikkeld. (hij heeft namelijk woensdag geen kopwerk verricht). We fietsen langs het oorlogskerkhof richting Hendrik Kapelle en dan in dalende lijn naar Dolhain. Ondanks dat dit een mooi afdraaimoment is blijft Arnaud ons gewoon volgen. Even buiten Dolhain draaien we rechts op en beginnen we aan de lange, “favoriete” klim van Arnaud, door Hevremont. Toch altijd pittig, zeker in combinatie met het slechte wegdek. Ook hier laat Jack zich weer van zijn beste kant zien, door in de voorste gelederen omhoog te klimmen. Ook Arnaud houdt keurig stand. Na de klim volgt de lange afdaling richting Polleur en Theux, waar we zullen pauzeren. Als we op het terras zitten laat de zon zich ook weer zien. Koffie en fris en een vlaai van de naastgelegen bakker en vervolgens weer op pad. We fietsen over vlakke wegen langs de rivier de Vesdre terug naar Nessonvoux en nemen vervolgens de klim omhoog naar Olne. Het ergste klimwerk hebben we nu achter de rug. Het gaat grotendeels in dalende lijn richting Blegny. Onderweg belanden we nog regelmatig op het parcours van  de MH2d (Mergelheuvelland 2 daagse) We besluiten via Vise en langs het kanaal terug te fietsen. Twee aan twee in een tempo dat Arnaud kan bijbenen, want die hangt er nog steeds aan. Als we in Kotem aankomen bevinden zich donkere wolken boven ons, toch nemen we nog even de tijd om een pintje te drinken. Die hebben Jack en Arnaud zeker verdient. Goed gedaan mannen.