1 sept. 2018 : He André

Gepubliceerd op 3 september 2018 om 13:32

De wegkapitein heeft er het maar moeilijk mee. Op basis van de appjes die vrijdagavond binnenkomen probeert hij iedere zaterdag weer een uitdagende route te vinden rekening houdend met ieders wensen. Zo ook vandaag, 2 mannen die uiterlijk 13:00 uur thuis willen zijn, waarvan er een nog helemaal naar België moet. Vertrek 9:00 uur met 6 man. Christian, Pieter, Febian, Uge, Marcel en Nico. Joshua is er vandaag niet bij, het is al zijn tweede weekend dat hij op hoogtestage is in het hoge Noorden van Nederland. Vandaag een rit richting Luik of daar ergens in de buurt. Dit houdt dus in dat het stuur grotendeels in de rechte stand zal staan. Rechtdoor, via Geulle, Bunde naar de Beatrixhaven. Knikje naar rechts, rechts  en links en dan weer in de rechtdoorstand door Rieu City. Dan langs het kapitale kasteeltje van Rieu himself. Iets verderop loopt onze stehgeiger samen met Marjorie in het wild rond. Marcel die fan is van zijn muziek begroet hem vriendelijk, hij groet terug. Wij walsen verder richting sluis. Dan volgt iets later het slingerfietspad richting Vise, en het fietspad langs de oevers van de maas waarbij we moeten opletten voor overstekende eenden en ganzen, vooral die laatste gaan maar moeilijk aan de kant. Voorbij Vise de Maas over en dan richting Wandre. Dus alweer rechttoe rechtaan. Heb ik trouwens al vermeld dat we stevig hebben doorgetrapt, nee he, ja dus, en niet z’n beetje. Door de snelheid vergeet de wegkapitein zelfs om de Bois la Dame op te rijden. Niemand die het in de gaten heeft. Maar na amper een paar kilometer moet er toch geklommen worden. 40 km vlak en dan een klim van 4 kilometer met af en toe een behoorlijk stijgings%. Logisch dat de groep uit elkaar valt. Eenmaal boven (Queue du Bois)  vervolgen we onze weg over vaak glooiende onbekende wegen richting Blegny. Vandaag voor de afwisseling geen pauze, dus meteen door. Nog wat slecht asfalt opzoeken waarna we afdalen richting Dalhem. De terugweg via Voeren kent geen geheimen meer dus het tempo gaat weer de hoogte in. Wind blaast inmiddels in ons nadeel, toch houden we een keurige snelheid aan. In Eijsden belanden we op het parcours van Boogies Extreme waardoor we besluiten om niet via het fietspad terug te rijden. Uiteindelijk komen we in Meerssen uit. Geen heuvels meer enkel een hupje en dan met volle tegenwind langs het vliegveld. Ruim op tijd, 12.35 uur komen we in Elsloo aan zodat Uge zeker op tijd is. Marcel heeft nog 8 km af te leggen maar zal waarschijnlijk voor 13:00 uur weer Thuis zijn. Nico is inmiddels in Beek afgedraaid. Missie geslaagd. Pieter, Christian en Febian  fietsen nog naar Het Tom Dumoulin Bike Park waar het vertrek en aankomst is van de Ladies Tour. Helaas is daar weinig te beleven, enkel een afwachtingswedstrijd voor junioren dames. We fietsen terug naar Genhout waar we de dames voor de eerste keer zien passeren. Dan nog naar de Adsteeg voor een tweede passage en dan terug naar huis.