Voor vandaag stond eigenlijk de Fleche Wallonie gepland, een zware koers in de Ardennen, met als vertrekplaats Spa. Met ongeveer alle roemruchte beklimmingen van de Ardennen in het parcours opgenomen. Maar vanwege de weersvoorspellingen is deze plezante tocht voor het Meuleteam gecancelled. Een wijs maar toch ook wel spijtig besluit. Dus dan maar op zoek naar een waardige vervanger voor de Fleche.
Echter voordat we vandaag op reis gaan is het onze onomstreden kopman Jack die nog een laatste aanwijzing heeft voor onze mechaniciens, Pieter en Febian, om de juiste zadelhoogte in te stellen. Wat prompt gebeurd, daarna volgt door Jack een duidelijke instructie over het te fietsen parcours; rustig en niet veel klimwerk. Lijkt mij vrij helder voor de wegkapitein, moet geen onoverkoombare problemen op leveren lijkt mij. Christian heeft de fiets richting Zolder gezet , maar op het allerlaatste moment wordt toch besloten om rustig richting Aubel te fietsen. Dus zo’n tachtig km en niet al veel HM. Zeg Aubel dan zeg je eigenlijk Nic . Deze knikt ; dit is een koud kunstje voor de wegkapitein van vandaag. Samen met secondant Joshua wordt de koers ingezet. Dat is voor de overige Meulemannen gelijk code rood!
Met toch nog altijd een straffe tegenwind worden de eerste km’s met een gemiddelde van 30+ ingezet; hoezo rustig aan warmdraaien! Het is gelijk volle bak en de lichaamstemperatuur stijgt gelijk naar hoge waarden. Voor de meeste nog net geen kookpunt , maar het damp wel al stevig. In een rap tempo wordt richting Geulhemmerberg gefietst voor de eerste beproeving van de dag. Veel tijd om bij te komen hebben we niet, want we krijgen, precies volgens de instructies van Jack, de ene naar de andere klim voorgeschoteld. Dit noopt de kopman om de wegkapitein eens ernstig toe te spreken. Dit heeft duidelijk zijn uitwerking niet gemist, even wordt wat gas teruggenomen. Via Banholt en Noorbeek slingeren we naar de Loorberg, waarbij de laatste bocht wordt vermeden en we rechtdoor via een of ander Pietpaadje naar boven worden gestuurd. Oeps, effe terugschakelen. De wegkapitein laat niet met zich sollen vandaag! De grens wordt gepasseerd via Teuven. In Teuven is het tijd voor een plaspauze en een eerste versnapering, want onder het fietsen is dit haast onmogelijk. In Teuven wordt een nieuwe beklimming beproeft, een lekker lopende weg, ondanks de harde tegenwind. Vervolgens wordt koers gezet richting Aubel, waar we voor de verandering eens niet pauzeren maar doorfietsen. Want de Saint Jean Sart zit met smacht op ons te wachten. Het weer is ons eigenlijk nog goed gezind, zouden de weerprofeten het dan toch mis hebben? We twijfelen aan de Paulisma’s van het peloton, maar even later wordt deze twijfel weggenomen. In de verte worden de eerste blauwe wolken waargenomen. Onze Winnetou wijst nog naar de lucht en orakelt nog wat over goden aanbidding maar of dat veel zal uit halen is nog maar de vraag? Besloten wordt , om de wolken heen te fietsen, wat dat dan ook moge zijn! Via allerlei paadjes komen we uiteindelijk weer op bekend terrein uit en wordt grens gepasseerd en via Mesch de weg naar boven gevonden. Hier komen we in een junioren koers terecht, maar ook gelijk in de eerste regendruppels. En van de drup in de regen. Boven gekomen in Sint Geertruid wordt een schuilplaats gevonden. Het regent inmiddels steeds harder wat ons doet besluiten om toch maar het cafeke binnen te gaan voor een opwarmer en een lekker stuk vlaai. Al duurt het even voordat iedereen zijn fiets heeft kunnen wegzetten. Inmiddels giet het behoorlijk. Dan nog maar een tweede ronde en wachten op beter weer. Als het droog begint te worden wordt snel afgerekend en vol gas de kortste terugweg ingezet. Gelukkig hebben we wind mee en is het voornamelijk vlak, alleen in Bunde volgt nog de beklimming van de Denneberg. Het laatste pijnpuntje ligt nu achter ons en Stein is in zicht. Nu Jack nog lanceren voor het afsprinten bij de dikke Stein en de missie is geslaagd voor vandaag. Alles loopt perfect, het treintje wordt gevormd en Jack gelanceerd. Alleen hebben we Jack vergeten mee te nemen in het treintje…………., tampi volgende keer beter!
Toch nog zo’n 95 km afgelegd, met 1100 HM en een gemiddelde van 29 km/u Precies volgens opdracht van Jack
ingezonden door Arnaud
Reactie plaatsen
Reacties