Fietsen in de winter: helpt dat?

Gepubliceerd op 30 november 2012 om 13:20

.

Sommige fietsers blijven in de winter op de fiets zitten. Dat kan, bijvoorbeeld als aanvulling op een andere sport. Als je bijvoorbeeld drie keer per week een hardlooptraining doet, doe je er goed aan minstens één keer per 2 weken een fietstraining op de weg te doen, gericht op een hoge trapfrequentie. We raden de meeste fietsers af om de hele winter alleen op de wegfiets te blijven rijden. De kans dat je te vroeg in vorm bent en daarna gedemotiveerd raakt omdat je fietsmaatjes je langzaam inhalen, is te groot.

Alleen als je het type bent dat nooit fietsmoe wordt en dat bovendien een strikte planning aanhoudt van rustige trainingen in de winter, met veel variatie, is doorfietsen in de winter aan te raden.

Fietsen in het donker

Trainen in het donker kan bijzonder rustgevend zijn. Er is meestal minder verkeer en wanneer je op een verlaten weg rijdt ben je nóg meer alleen dan overdag. Ideaal voor rustzoekers. Tevens lijkt je snelheid hoger dan in werkelijkheid, doordat de duisternis de snelheid vertekent. In de Randstad is ‘nightbiking’ goed te doen: doordat er zoveel lichtbronnen zijn is het er nooit echt donker. Je hebt vooral goed licht nodig om jezelf aan medeweggebruikers te laten zien. Pas op met fietspaden die ter linkerzijde van een grote weg lopen. Het tegemoetkomend verkeer kan je makkelijk verblinden. In het donker trainen in, pak ‘em beet, Zuid Oost Drenthe, is echter een ander paar mouwen. Donker is daar nog echt donker waardoor je een krachtige straler op je stuur nodig hebt om de weg te kunnen vinden. Smalle, bochtige fietspaadjes zijn een crime. Een optie is om een gemakkelijk, vierkant rondje te kiezen met verlichting langs de kant, dat je vervolgens meerdere keren rijdt. Niet zo heel erg spannend, dat begrijpen wij ook wel. Dan kun je bijna net zo goed op een wielerbaan rijden. Overdekt, verlicht en een stukje warmer. Op al deze banen worden wintertrainingen georganiseerd.

Advies: Doorfietsen in de winter is alleen geschikt voor fietsers die nooit fietsmoe worden. Andere fietsers gebruiken het als aanvulling op krachttraining, hardlopen of spinning, om de juiste coördinatie vast te houden. Fietsers die van zichzelf weten dat ze in de loop van het seizoen fietsmoe worden, kunnen het trainen op de fiets het beste beperken tot 1 keer per week.

Fietsen in de kou

Onze ervaring is dat fietsen op de weg tot het vriespunt, bij redelijk windstil weer, goed mogelijk is. Waait het echter harder dan windkracht 3, dan neemt de grenstemperatuur toe tot 3 graden. Bij regen is dat 6 tot 8 graden. Doe je een intensieve duurtraining dan kun je bij een iets lagere temperatuur trainen. Zorg ervoor dat je met name handen en voeten en je romp warm houdt. Een bekende truc is om een plastic zakje tussen overschoenen en fietsschoenen te doen, om je voeten warm te houden. Meerdere handschoenen (dunne onderhandschoentjes) over de handen werken ook goed. Houd je romp warm door een jack dat aan de voorzijde winddicht is en aan de achterzijde niet, zodat aan die kant het zweet kan verdampen. Bij lange trainingen krijg je het aan het slot van de training meestal een beetje koud. Energie die normaal wordt gebruikt om warm te worden, wordt nu gespaard. Voor dat laatste koude uurtje neem je nog een extra windstopper mee.

De moraal van het verhaal

Fysiek sterk de winter uitkomen is niet zo moeilijk. Gewoon een beetje blijven fietsen. Mentaal sterk de winter uitkomen is lastiger. Je hebt snel te veel gefietst en bent daardoor niet gretig genoeg. Kies een winterbesteding die ervoor zorgt dat je fysiek niet te ver instort, terwijl je motivatie aan het begin van het seizoen op topniveau is: je bent nog steeds op je ideale gewicht ondanks de geweldige andijviestamppot met extra’s van het thuisfront en je gaat met veel zelfvertrouwen de eerste uitdagingen van het seizoen aan.

Geplaatst door admin

duckie kuch

Zwemmen is ook goed, dat ben je na de winter zo zat dat je maar wat graag op je fiets gaat afzien.
En ik zwem me wat af, snak nu al naar een zadel!

Socrates

Als groot philosofisch denker uit oude tijden zeg ik gewoon als je tijdens het zwemmen naar een zadel snakt waarom neem je dan niet de waterfiets !!!!!!!!!!!!

Alleh gebruik uw harsens, het is niet zo moelijk hoor!

Erwin Krol

Duckie Kuch, zou je wel een helm adviseren, de nachten worden kouder met kans op nachtvorst en water kan bevriezen. Dus niet duiken zonder helm. De optie van Socrates komt deze bij deze te vervallen, misschien dat hij nog een andere oplossing heeft voor je snak naar een zadel. Paardrijden misschien?