13 okt. 2018 : een gouden oktoberdag

Gepubliceerd op 13 oktober 2018 om 20:32

Alweer een zomerse dag in het verschiet, het is al 17 graden bij vertrek. 5 mannen treden aan in kort tenue, enkel Joshua is er niet bij. Het wordt vandaag een ritje naar Banneux, een light versie of zoiets. Tijdens de vlakke aanloop richting Belgische grens wordt al snel duidelijk dat er een redelijk briesje staat, desondanks is het tempo redelijk hoog. De conditie van de mannen is nog altijd goed. Vanaf Withuis gaat het regelmatig omhoog. Het lijkt wel alsof de wind steeds harder gaat waaien. Gelukkig gaat het af en toe bergaf zodat de spanning van de benen kan. Het is een route naar Banneux die we al een tijdje niet meer hebben gedaan, er zitten zelfs wat nieuwe wegen in.  Tot aan Soiron blijft het op en af gaan, dan volgt de lange afdaling richting Nessenvaux. Daar aangekomen besluiten we klim vanuit Fraipont richting  Louveigne te nemen. Tijdens deze klim valt de groep even uit elkaar, de eerste keer deze rit. Als we boven zijn fietsen we richting Banneux waar een paar mannen de gelegenheid krijgen een kaarsje aan te steken. Daarna richting bakker iets verderop. Terras is nog zo goed als leeg en we zoeken een plekje in de zon. Vorig jaar rond deze tijd zaten we hier ook onder zomerse omstandigheden maar nu is het nog net iets warmer. Menigeen heeft inmiddels een zweetdruppeltje gelaten. De bediening is nieuw en wat een verschil met vroeger. Vriendelijk, zelfs Nederlandstalig en binnen een mum van tijd staat de koffie en vlaai voor ons op de tafel. Het is er goed toeven maar toch zullen we weer op pad moeten. De wetenschap dat we de wind wat meer in de rug hebben maakt veel goed. We dalen af naar Pepinster, onderaan links en rechts. De meeste weten dan al wat hun te wachten staat. Een steile klim in het begin met een lange iets minder steile uitloop. Poef die doet effe pijn maar het ergste zit er dan wel op. Over bekende wegen fietsen we terug naar Battice waarbij het tempo regelmatig de hoogte in gaat mede veroorzaakt door de wind. Na Battice dalen we af via Charneux waarbij we een hoge snelheid ontwikkelen. Als we aan de klim richting Neufchateau bezig zijn schiet Uge plotseling van zijn stuur, wellicht door een kuil of bobbel. Wonder boven wonder weet hij overeind te blijven al komt hij wel in aanraking met Christian. Derailleur raakt het voorwiel met een scheef pad en kleine slag in het wiel tot gevolg. Beide kunnen hun weg normaal vervolgen, het is dus goed afgelopen. We fietsen via Voeren terug waarna we de Mesherberg beklimmen, even later volgt nog de Bukel en de klim bij D’r Mathieu. Dan zit het klimwerk erop, de laatste loodjes verlopen vrijwel vlak en met wat rugwind fietsen we in een comfortabel tempo terug naar huis. Natuurlijk moet z’n mooie fietsdag afgesloten worden op het terras van de Dikke Stein.