Tour du Zeelande 6 tm 8 sept 2013


zeeland.large.jpg

Het begon als grapje tijdens het schuilen voor de regen ergens in augustus. Waarom gaan we niet met de fiets naar Zeeland, naar Ouwerkerk waar Arnaud een stacaravan heeft staan. Maar al snel werden de planner concreter.  Arnaud bereidde de routes voor en er werd een datum geprikt. Indien het goed weer zou zijn zou de rit doorgaan. En afgelopen week kwam het groene licht van de koersdirecteur:  De Tour du Zeelande zal worden verreden. Aanvankelijk zou het super weer worden, dan weer niet, maar uiteindelijk hadden we niet te klagen en werd het wederom een super challange survival weekend. Deelnemers waren: Arnaud, Christian, Pieter, Jack, Febian en Jo die de drie dagen zal fungeren als ploegleider, mechanieker, verzorger, chauffeur, oppas enz, enz. Wat we allemaal hebben uitgespookt lees je hieronder..

Ritgegevens weekend Zeeland:

DAT     ROUTE                           AFST.           TIJD GEM.            

HM

WEER                                                   ROUTE GEG.       
6 sept  Stein - Ouwerkerk 214,00 km 7:20 uur.  29,10 km/u  329  zon/regen 28 gr  klik hier
7 sept  Rondje Renesse  57,00 km 2:08 uur.  26,80 km/u  116 zon/bewolkt 23 gr  klik hier
8 sept  Ouwerkerk - Stein 1 227,00 km 7:45 uur.  29,30 km/u  483 bewolkt/zon 22 gr  klik hier
   Ouwerkerk - Stein 2            klik hier
   totaal 498,00 km          

 

 

Enkele foto's

klik hier voor meer foto's

 

Ritverslag:

Vrijdag 6 september:

Vrijdagmorgen, nadat Jo de bagage van iedereen heeft opgehaald verzamelen zich de 5 renners op de Nieuwstraat. Arnaud heeft de route gemaakt via het knooppuntnetwerk zodat we verzekerd zijn van rustige wegen. De garmins zijn geladen en Pieter heeft als back-up de nummers bij de hand, dus er kan nauwelijks iets fout gaan. Rond 8:30 uur vertrekken we en fietsen we de brug van Maasmechelen over. Het eerste gedeelte van de route fietsen we vaak langs de diverse kanalen,  zodat we een mooi constant tempo kunnen aanhouden. We hebben de wind grotendeels tegen en zullen die dus ook de rest van de dag tegen hebben.  Bij het eerste verzorgingspunt na 50 km hebben we een gemiddelde van 31 km/u. Snel een banaantje en een reepje en verder. In de buurt van Lommel verlaten we het kanaal. Een tegemoetkomende fietser roept ons iets toe. Helaas onverstaanbaar. Maar al snel blijk waarvoor hij ons wilde waarschuwen. Iemand heeft het nodig gevonden punaises op het fietspad te gooien over een afstand van ik schat 1 a 2 km. Arnaud is het eerste slachtoffer. Nadat we de band hebben verwisseld passen we de snelheid aan, het fietspad ligt bezaaid met punaises. Jack heeft zijn bril niet op en krijgt het klaar om er drie vol te raken. De banden blijven nog hard zodat we besluiten door te fietsen totdat we ervan verzekerd zijn dat er gaan punaises meer liggen. Gelukkig blijft het erbij en moeten we even later toch een band  vervangen. De ander band houdt het tot aan de tweede verzorgingsplaats bij 100 km. We nuttigen hier een gebakje en een blikje cola, eventueel aangevuld met een wafel of iets anders, waarna we weer op pad gaan. Behoudens die lekke banden gaat tot nog toe alles voorspoedig. Arnaud heeft prima werk geleverd bij het uitzetten van de route. Slechts een enkele keer krijgen we een onverharde strook, die toch goed berijdbaar is door de droogte van de afgelopen weken. Toch  is het wederom Jack die lek rijdt. (achteraf blijk dat de band wat poreus is, ondanks dat hij vrij nieuw is). Dus wederom een kort oponthoud. Even verder komen we  in de buurt van de derde verzorgingsplaats, waar zich toch wat donkere wolken boven ons verzamelen. We zijn net bij Jo als het begint te regenen. De mannen worden wederom getrakteerd op gebak en drank. We pauzeren totdat de regen op houdt. We hebben nu nog een 60-70 km te gaan, de laatste loodjes dus. Toch gaat het nog verrassend goed met iedereen. In de laatste 2 uurtjes krijgen we nog twee keer te maken met wat regen.  Laten we zeggen wat verkoelende buitjes omdat het toch de hele dag warm is geweest. Maar daarnaast zorgt de wind ook nog voor een extra factor, zeker op de dijkjes beginnen de kilometers te tellen.  Even voor Ouwerkerk rijdt jack voor de vierde keer lek. We proberen thuis te komen door wat lucht bij te pompen. Helaas is het gat te groot zodat we ook nu weer een band moeten wisselen. Rond 18:30 uur komen we op de camping aan.  We hebben dan dik 215 km in de benen. De bagage wordt uitgeladen en nadat we ons verfrist hebben lopen we richting het centrum van Ouwerkerk waar we zullen gaan eten bij “Knipcafe de Barbier” Ondanks dat de chef-kok ziek is, krijgen we een heerlijk maaltijd voorgeschoteld, en natuurlijk mogen de pintjes niet ontbreken. Nadat we vol zitten keren we terug naar de caravan waar we de woonkamer ombouwen tot slaapzaal.  Natuurlijk hebben we diverse snurkers onder ons maar dat mag de pret niet drukken.

Zaterdag 7 september:

De volgende ochtend volgt natuurlijk de discussie  over de snurkers. Maar over het algemeen heeft iedereen goed kunnen slapen want niemand heeft de kerkklok horen slaan.  De caravan wordt nu omgebouwd tot ontbijtruimte en Arnaud werp zich op als chef du oeuf. Spiegelei en eierkoek met spek vormen de basis van het ontbijt. Volgens de laatste weerberichten zal het vandaag droog blijven, dus kunnen we een ritje maken, maar allereerst zullen de fietsen even gepoetst moeten worden. Vele handen maken licht werk, zodat we rond 12:00 uur weer de fiets op kunnen.  Arnaud gidst ons vandaag  naar Renesse, waar we snel en blik werpen op het strand en een terrasje pakken. Snel omdat Arnaud om 15:00 uur terug moet zij op de camping om nog wat af te handelen. Daarna pakken we nog een terrasje om “de hoek”, waar het enigszins fris is maar waar zich na enige tijd de zon toch weer laat zien. We besluiten daarna terug te keren naar de caravan  om daar buiten in de zon te genieten van een Limburgse pint. Vervolgens herhaalt zich hetzelfde ritueel als de dag ervoor. Douchen en iets vroeger naar het restaurant, waar we wederom genieten van het eten dat ons de,  inmiddels betere,  kok weer voorschotelt. Natuurlijk mogen de mosselen niet ontbreken, we zitten immers in Zeeland. Eenmaal  terug in de caravan volgt er even overleg. De weersvoorspelling voor morgen ziet er niet goed uit althans volgens het thuisfront in Stein. Dus besluiten we om eventueel de route aan te passen als het morgen zal regenen. Voordat we de slaapzaal weer inrichten wordt er nog een laatste pintje gedronken. Zeg maar om ons alvast moed in te drinken

Zondag 8 september:

Zondagochtend  gaat de “wekker” toch wat vroeger af: 7:00 uur, We hebben immers genoeg te doen en we willen op tijd vertrekken. Eerst de boel weer ombouwen en vervolgens ontbijten. Wederom spek en ei. Dan wordt alles ingeruimd en opgeruimd, en volgen er nog diverse toiletbezoeken. Het is inmiddels  9:30 uur als we vetrekken. Het heeft de afgelopen uurtjes wat gedruppeld maar het is nu droog,  alleen de weg is nog wat nat. We nemen een alternatieve kortere route, althans dat is de bedoeling.  Arnaud loodst ons weer uit Zeeland en we fietsen richting Steenbergen. Alweer staat de wind in het nadeel. Vanaf Steenbergen is het even uitzoeken hoe we verder zullen fietsen. Jo zal ons in ieder geval in Bergen op Zoom opwachten voor de eerste pauze. We moeten toch wat vaker stoppen om de weg te vragen en ook weer om een band te wisselen. Even voor Bergen op Zoom is Arnaud namelijk weer de gelukkige. In Bergen op Zoom besluiten we naar de oorspronkelijke route te fietsen, dit om  te voorkomen dat we teveel naar de weg moeten zoeken hetgeen toch wat ophoudt.  In de buurt van Essen pikken we de route weer op. Vanaf dan kunnen we ook weer een mooi tempo onderhouden en het is ook veel mooier fietsen over al die smalle wegen in de streek waar het wielrennen heilig is. We komen regelmatig door plaatjes die bekend staan om de cyclocrosswedstrijden.  Na 100 km bij Rijkevoorsel staat de tweede stop gepland. Zoals altijd is Jo op tijd aanwezig. (Hij rijdt steeds vooruit omdat hij ons op de fietspaden niet kan volgen) De meegenomen broodjes vinden gretig aftrek, het is ook wel nodig want we hebben nog een flinke rit voor de boeg. De voorspelde regen blijft uit en het wolkendek is al geruime tijd opengebroken en de zon laat zich regelmatig zien. Een beetje geluk mag je toch wel hebben he. Nadat iedereen heeft bijgetankt gaan we veer verder. We blijven slingeren over de zeer rustige wegen en het tempo ligt steeds tussen de 30 en 34 km/uur ondanks de tegenwind, waarbij iedereen zijn deel van het kopwerk doet. Dus ook Jack die zelfs af en toe moet worden teruggefloten. Gelukkig hebben we nu eens geen tegenslagen waardoor we redelijk snel  het laatste verzorgingspunt in Lommel bereiken. We hebben in het begin iets omgefietst dus zitten we inmiddels op een dikke 170 km als we er arriveren. De laatste keer bijtanken voor de laatste 55 km die ons weer grotendeels langs het kanaal voeren. Ondanks dat iedereen zijn benen moet voelen blijven de mannen het werk goed verdelen, af en toe even een klein plaagstootje om, met name, jack af te matten. Eindelijk na 220 km komen we in Berg aan de Maas aan, waar we met het veer oversteken en vervolgens naar Stein fietsen.  Met net geen 230! Km arriveren we weer in Stein. De meeste verlangen naar een heerlijk warme douche aangezien het op het einde toch wat fris is geweest. Moe of uitgeput zijn de mannen echter niet hetgeen betekent dat we de dag en eigenlijk het hele weekend goed hebben ingedeeld en ons ook goed hebben “verzorgd”. Voor iedereen was het de eerste keer om de grens van 200 km te passeren en dat meteen 2 keer achter elkaar. Klasse mannen.

Terugkijkend was er weer sprake van een bijzonder weekend. Zowel op de heen als terugreis 10 uur onderweg. In totaal net geen 500 km op de teller, waarvan z’n 450 met tegenwind. Desondanks mooie gemiddeldes. Apart was het verblijf in de caravan van Arnaud. Met zes man op een kleine ruimte met heel wat improvisatie werk. Geluk gehad met het weer. Twee gezellige avonden bij de “Barbier” waar we heerlijk hebben gegeten en natuurlijk weer goed gezelschap.

Allereerst willen we Jo weer bedanken voor alles wat hij voor ons heeft gedaan en dat hij mee kon en ook wilde. Arnaud bedankt voor het beschikbaar stellen van de caravan e.d. en het uitzetten van de routes. En de overige mannen voor het kopwerk dat ze gedaan hebben.

Ik heb het een mooie “Tour du Zeelande” gevonden en ik denk de andere mannen ook.

Christian