06 okt. 2018 : zonnige rit en 3 x lek

Gepubliceerd op 7 oktober 2018 om 17:47

De zomer is weer terug, het zou vandaag weer 25 graden kunnen worden, dus staan er 6 man in korte broek aan het vertrek. Zelfs Uge is erbij, ondanks dat hij gisteren met bier heeft gegooid (of gedronken) tijdens het concert van Rowwen Heze. We zijn dus compleet, al zal Joshua ergens afdraaien omdat hij op tijd thuis wil zijn. Meteen de brug over en over de maasdijk, door het wildpark richting Maastricht. Tempo is aan de hoge kant ondanks dat we de wind tegen heb. Over het Vrijthof richting Kanne en langs het kanaal richting Vise. Vanaf nu beginnen we aan de heuvelzone. We klimmen allereerst uit Vise en nemen vervolgens het fietspad richting Saint Remy. Daar merkt Joshua dat hij lekt heeft. Iedereen kijkt gespannen uit naar de bandenwissel, aangezien hij als enige met schijfremmen fietst. Maar de wissel verloopt soepel en we zijn weer snel vertrokken. We pakken nu de route op die Christian en Pieter vorige week hebben gefietst. Dus bij Housse steil omlaag en omhoog en weer steil omlaag naar Charatte. Dan volgt de Bois de la Dame, voor de helft van de mannen de eerste kennismaking. De groep valt uit elkaar, kan ook niet anders want er zitten pittige stukken in de klim. Iedereen  “geniet” op zijn eigen manier.  Uge die nog wat last heeft van slappe benen doet er het langst over en heeft dus het meest genoten. Nadat we compleet zijn vervolgen we onze route. Joshua draait bij de rotonde bij Barchon  af en de overige mannen fietsen richting Herve over heuvelachtig terrein. Tempo wordt zo nu en dan even aangepast zodat we keurig bij elkaar blijven. Voor enkele komt het vlakke fietspad als een verlossing en met precies 60 km op de teller komen we aan bij de bakker op de rotonde van Herve waar het zoals als altijd rond de klok van 12:00 uur redelijk druk is. We vinden net een tafel waar we plaats kunnen nemen en kunnen genieten van het heerlijke gebak. Als we weer naar buiten gaan blijkt dat de voorband van Pieter half leeg staat, dus een extra (kort) oponthoud. Nadat het euvel verholpen is gaat het vaak in dalende lijn richting Dalhem, alleen een kort oponthoud als Marcel zijn bril verlies haalt ons even uit het ritme. Het is inmiddels meer dan aangenaam fietsweer, warm zelfs, zeker als het wat oploopt. En dat doet het als we vanuit het dal van de Berwinne omhoog naar het plateau  van Aubel fietsen. Alweer een kort oponthoud, Uge zijn zadeltasje zit los en Pieter zijn piszakje zit vol. Als ook nu weer beide probleempjes zijn opgelost  dalen we via la Heydt  terug naar Voeren, het klimwerk zit erop en de wind blaast wat meer in het voordeel. Vlak voor de grens halen we twee oud leden, Nic en Arnaud in. We houden ons eigen tempo aan dat inmiddels opgeschroefd is en wisselen ons weer goed af. Zelfs Uge lijkt wat minder moeite te hebben met het hoge tempo. Ter hoogte van Amby alweer wat geschreeuw, nu lekke voorband voor Christian. We hebben het afgelopen jaar zeer weinig lekke banden gehad en nu drie in een rit. Een voordeel, de bandenwissel lijkt steeds sneller te gaan. Vanaf dan blijven we gespaard van enig oponthoud. Via Bunde en Geulle a/d Maas fietsen we in een strak tempo terug naar Elsloo. Natuurlijk nog nagenieten van een koele pint op het terras van de Dikke Stein. Dubbel en dik verdiend. Mooi ritje, super weer en weer een voldaan gevoel.