Zaterdag 2 september 2017

Gepubliceerd op 3 september 2017 om 20:58

Meestal droog.

Het is droog maar wel nog aan de frisse kant als vijf mannen zich verzamelen op het Keerend. Volgens de L1 weerman zou er een plaatselijk plensbuitje kunnen vallen, maar het is meestal droog. Uge is weer van de partij na een uitstapje in de States. Marcel is vandaag afwezig, volgens eigen zeggen heeft hij nog wat rust nodig, een weekje Zeeland hakt er behoorlijk in. (gewone stadsfiets en altijd wind)  We leveren dus wel behoorlijk wat PK’s in, maar het zij zo. Even na 9:00 uur vertrekken we richting Beek waar we de mannen van Hendrix Bouw inhalen. We fietsen achter het vliegveld langs richting Valkenburg. De Geulhemmerberg is de eerste noemenswaardige heuvel. Het is Uge die erg voortvarend van start gaat. Gelukkig zwakt het tempo halverwege wat af, anders hadden we een remparachute nodig gehad om boven de bocht te maken. We vervolgen onze route richting Margraten en komen al een aantal deelnemers van Boogies Extreme tegen. Via Banholt fietsen we naar de Planck waarna we binnendoor naar Ulvend fietsen. Bij de afdaling van de Krindaal is het aan de frisse kant. Donkere wolken, soms wat mist, het ziet er niet al te vrolijk uit. Uge zal de groep verlaten omdat hij nog moet werken.  Pechvogel, nou ja pechvogel, hij “mist” wel de klim in Rullen. Een keer per jaar dat we hem opnemen in een van de routes is meer dan genoeg, het blijft een k… klimmetje. We fietsen hem in een “aangenaam” tempo omhoog zodat het groepje bij elkaar blijft. Dan gaat het richting Aubel en achter het centrum meteen naar rechts. Hier worden we door een drietal dames ingehaald. Dat ken niet zal Pieter gedacht hebben en zet meteen de achtervolging in. Helaas slaan ze iets verder naar rechts waar wij rechtdoor moeten. Er volgt alweer een afdaling en alweer een pittig klimmetje,  “Mur de grises Pierre” zo wordt ie in Strava genoemd. Kort maar effe Steil. Ook nu weer gezamenlijk naar boven. Even later de lange klim door Charneux tot bovenaan Battice. Kwestie van goed indelen en een aardig constant tempo aanhouden. Boven aangekomen is het druk, een af ander paardengedoe, overigens niet bekend bij Febian onze eigen Sjef Janssen. Via een klein lusje fietsen we naar de bakker in Herve waar we kort pauzeren. Bij het vertrek laat de zon zich aarzelend zien, helaas van korte duur. Via Clermont fietsen we terug richting Aubel waarna we afdalen naar Teuven. Inmiddels weer wat donkere wolken boven het Limburgse heuvelland. Na de beklimming van de Loorberg fietsen we via Heijenrath richting Gulpen. Vlak voordat we de Koning van Spanje willen afdraaien begint het te regenen. Dikke druppels vallen er naar beneden. Snel naar beneden en proberen de wolk te omzeilen. En inderdaad in Gulpen is het tijdelijk droog. Als we Gulpen uit fietsen weer wat gedruppel, dit keer zet het ook niet door want in Wijlre is het kurkdroog. Toch maar naar huis fietsen, je weet maar nooit want zowel rechts als links van ons hangen donkere wolken. We houden het droog en fietsen door Valkenburg. Vlak voor Meerssen een lekke band voor Febian, de eerste dit jaar. Als Christian de band tot 4,5 bar heeft opgepompt gaat het hek open en komen twee mannen in een auto aangereden. De man brengt meteen zijn goeie hogedruk pomp. Tijdens het gesprek dat volgt blijkt dat een van hen al 20 keer  de toerversie van LBL heeft gefietst en de Waalse pijl. De andere is zelfs lid geweest van WCL de Bergklimmers uit Stein. We worden nog net niet uitgenodigd voor een biertje. Na een bedankje kan Febian op een volle band verder. Onder aan de Raarberg alweer een kort oponthoud. De dames van de Boels Rental Ladies Tour komen langs. Na een vijftal minuten kunnen we verder. Nog een keer langs het vliegveld, Slinger af en via oud Geulle terug. De wind is wat aangetrokken en blaast wat in het nadeel. Joshua en Pieter mogen de laatste kilometers tot in Elsloo vol maken. Het zonnetje schijnt inmiddels wat uitbundiger hetgeen nog uitnodigt tot een terrasbezoek bij de Dikke Stein. Alweer een keurig ritje van de mannen en ja het was meestal droog.