26 maart 2016. "eindelijk mooi fietsweer"

Het is nog geen 7.00 uur als de zon reeds bezig is om het aardoppervlak op te warmen, de meeste zullen het niet eens merken en zullen zich nog eens omdraaien. Wat een verschil met vorige week, toen verruilde ik mijn donkere brilglazen voor fel geelgekleurde om zo nog een beetje licht in de duisternis te scheppen. Trouwens over duisternis gesproken, het was de afgelopen week een zwarte “goede” week. Een week die in het teken stond van de aanslagen in Brussel en het overlijden van nr 14, de verlosser die waarschijnlijk na drie dagen zal herrijzen. Zelfs als verslaggever van een klein fietsclubje uit Stein sta je toch even stil bij beide gebeurtenissen. Maar net als “Dwars door Vlaanderen” en de “E3 prijs” gaat ook de koers van het Meulenteam gewoon door. Zoals gezegd zijn de weersomstandigheden prima, eindelijk eens geen handschoenen aan of een muts onder de helm,  ideaal koersweer, hetgeen ook te merken is aan de opkomst. We zijn compleet (zonder gastrenners) dus met 8 man en ruim op tijd. De mannen hebben er waarschijnlijk zin in. We vertrekken nog voor 10:00 uur in de wetenschap dat Nic wegkapitein is en het dus wel weer een verrassend ritje gaat worden. Het wordt wel snel duidelijk dat we aan een pittige eerste koershelft zijn begonnen er staat namelijk een flinke tegenwind, een Belgische wind dus. Als we via Catsop richting Geulle fietsen blijkt al snel dat het al te hard gaat voor Jack, we zullen vanaf dan het tempo herhaaldelijk moeten aanpassen vooral als het even bergop gaat. We fietsen binnendoor richting Banholt waarbij het herhaaldelijk omhoog gaat, in combinatie met de harde wind lijkt het een afvalkoers te worden, waarvan Jack het eerste slachtoffer gaat worden. Het loopt niet, last van de rug en hij besluit daarom om de groep te laten gaan en terug te draaien. Ter hoogte van Banholt draaien we naar Links en hebben we tijdelijk de wind van opzij, waardoor de koprijders even kunnen herstellen. Helaas is het allemaal van korte duur want als we in Del Gulpen richting Slenaken draaien staat de wind weer pal op kop. We fietsen via Teuven richting Aubel dus gaat het ook nog eens flink bergop. Tijdens de laatste klim zijn het Pieter en Christian die een tempo aanhouden dat iedereen aan kan waardoor we niet hoeven te wachten. Eenmaal boven draaien we naar links naar Hombourg en vervolgens gaat het in dalende lijn richting Sippenaeken. Christian probeert Arnaud en Roger moed in te praten door aan te geven dat we nu het ergste wel gehad hebben. Maar waarschijnlijk is hij vergeten dat Nic de route heeft. Gelukkig loopt het tot in Mechelen lekker, en besluiten we bij de “oude Brouwerij” te gaan pauzeren. Ondanks dat het zonnig is nemen we in de serre plaats. 6 maal koffie een bloemenvaas cola, enkele paaseitjes en voor sommige een stuk vlaai. De paastocht van 2011 komt nog eens ter sprake, toen was de gemiddelde leeftijd van de club nog een stuk hoger. (Raar maar waar). Een tocht van 192 km naar Widdau  bij een zomerse temperatuur van 25 graden. Maar toen viel Pasen vier weken later. Na een tweede consumptie is het Febian die de rekening betaald, aangezien hij morgen Jarig is. De laatste dertiger die de 40 grens bereikt, we beginnen zo langzaam aan een bejaarde club te worden. Waarschijnlijk zullen een aantal Steinder fietsclubjes beginnen te foeteren. Nee grapje we zitten nog altijd ver onder het gemiddelde van de mannen van Hendrix Bouw en TC Elsloo (ook dames), waarvoor respect. Na de pauze hoopt iedereen dat we de tweede koershelft  wat meer windvoordeel zullen hebben, helaas denkt Nic daar anders over en draait meteen weer richting Vijlen en dus de wind weer op kop. Na Vijlen fietsen we via Simpelveld richting Trintelen, waarbij het herhaaldelijk omhoog loopt. In de buurt van Trintelen heeft een boer een flink spoor koeienstront achtergelaten waardoor Christian en Pieter even achterop raken. Niet om het op te ruimen maar om er langs te geraken. Gelukkig wacht Arnaud ze op een goede plek op waardoor ze niet de verkeerde weg in slaan. We dalen terug naar Gulpen en draaien dan naar Schin op Geul. Gelukkig wind weer even in het voordeel, maar ook  nu weer van korte duur. Nic weet de heuveltjes steeds weer te vinden, waarschijnlijk tot ongenoegen van Arnaud en Roger die het steeds moeilijker beginnen te krijgen. Net als vorige week en de week daarvoor maken we nog een extra lusje om Nuth, we moeten toch profiteren van het mooie weer. Via Genhout fietsen we terug naar Stein. 110 km met een strakke wind, het was een pittig paasrite. Het was afzien maar ook genieten van het mooie weer. Zal de lente nu echt begonnen zijn.

Afstand 111 km
Tijd 3:58 uur