26 aug. 2018 : diverse (kort)

Gepubliceerd op 26 augustus 2018 om 20:12

Woensdagrit 22 augustus: Vandaag reizen Pieter, Christian en Febian af naar Tilff om van daaruit de route van de Philippe Gilbert Classic te fietsen. Joshua en Uge kunnen helaas niet mee en maken een eigen tochtje door het Limburgse. Na een rit van 1 uur komen we aan in Tilff. Snel op de fiets en daarna richting Mery waar we de route oppakken. Meteen omhoog la Roche aux Faucons (bekend van LBL). Meteen pittig. Daarna volgen er nog een drietal onbekende steile beklimmingen (af en toe schrikken) voordat we in Huy aankomen waar het druk is. Het is “Feest in Huy” (Kermisfeest, bijeenkomst van folkloristische en gastronomische broederschappen, vuurwerk, tal van animaties, meer dan 100 kermiskramen en nog veel meer), dus verkeerschaos. Slingerend door het verkeer bereiken we de “Mur”. Geen onbekende, maar het is toch weer afzien. Boven op de top zitten we  op 50 km met net geen 1000 HM. Daarna beginnen we aan de terugweg die wat glooiender, mooier en ook groener is. (heen wat meer stedelijk). Pauze in Nandrin na 70km. Dan vervolgen we onze weg, persoonlijk vind ik de omgeving steeds mooier worden, alleen laat het wegdek af en toe te wensen over. Temperatuur is inmiddels opgelopen naar zomerse waarden en de zon laat zich volop zien. ( in het begin van de rit was het plaatselijk wat mistig) Heuvel op, heuvel af gaat het richting Harze, waarna we even later de Niaster beklimmen. Mooie lange klim, dito afdaling. Dan arriveren we in Aywaille waar we in eerste instantie zouden doorsteken om de La Redoute te omzeilen. Na wat aarzeling besluiten we toch de Redoute rustig op te fietsen. Na een lange afdaling komen we wederom in Aywaille uit waarna we langs de oevers van de Ambleve fietsen. Hehe effe wat vlak. Na een zevental kilometer draaien we rechtsaf en er volgen er nog enkele, wel wat minder zware, beklimmingen. Nog een lange afdaling en we komen weer in Mery terecht. 3 km vlak terug naar Tilff en de mooie maar zware rit zit er op.  De officiële toertocht staat altijd eind april op de kalander. Degene die dan nog niet veel getraind hebben zullen vaak “sterven” op die fiets zeker als ook nog eens de weersomstandigheden niet meewerken. (dit jaar eerste 1 ½ uur regen.) 15:15 uur rijden we weer naar huis. Dag weer goed besteed.

Zaterdag 25 augustus: 3 man verhinderd en aangezien er nog regen wordt voorspeld besluiten de overgebleven drie (Christian, Pieter en Febian) de rit te verplaatsen naar de zondag. Er zouden inderdaad zaterdagmiddag een aantal buien overtrekken. Goede beslissing dus.

Zondag 26 augustus. Het is droog, de zon laat zich al zien, maar het is wel frisjes. Armstukken zijn weer uit de kast gehaald en de benen zijn weer bedekt met een laagje olie. Een rit met onbekende bestemming. In Elsloo zien we vier mannen voor ons fietsen, ze hebben een behoorlijk tempo. In Catsop sluiten we aan, en pas onderaan de voet van de Sibbergrubbe laten we ze gaan. Wij omhoog zij rechtdoor. Christian houdt gedurende de hele klim het tempo hoog, zonder afscheiding komen we boven. Meteen in volle vaart door, een korte omleiding ter hoogte van Scheulder en dan richting Terlinden. Via een voor ons nieuwe afdaling komen we terecht in s-‘Gravenvoeren. Heuvelachtig, via o.a. Krindaal naar de Planck, waarna we afdalen naar Teuven. Meteen volgt de volgende klim, het Bovenste Bos na de afdaling een korte pauze bij de Soigneur in Sippenaeken. Na de pauze zetten we koers richting Gemmenich, klimmen dus en nog steeds in een behoorlijk tempo. In Gemmenich de grens over en via Vaals en Lemiers richting Orsbach, alweer omhoog dus. We blijven keurig bij elkaar, de mannen hebben woensdag nog de Gilbert Classic gefietst en zijn dus wat gewend. Na Bocholtz richting Eys, Trintelerberg omhoog. Alweer een straf tempo. Het ergste klimwerk zit er dan op, via allerlei rustige wegjes beginnen we aan de terugtocht. We blijven goed doortrappen zodat we precies om 13.00 uur in Elsloo aankomen. Kort terrasbezoekje en dan naar huis. Lekker ritje. 105 km net geen 30 km/u  en dat bij  1170 HM.