Zaterdag 20 augustus 2016

Gepubliceerd op 21 augustus 2016 om 14:26

Het Bauke gevoel.

6 man aan het vertrek, redelijk weer, wel wat veel wind. Een standaard ritje uit het boek. Wat geslinger en wat korte venijnige klimmetjes zo hier en daar. Eerst een lusje Limburg richting Ulvend waar ons de eerste verrassing te wachten staat. Het wegdek (afdaling St Martens-Voeren) is voorzien van  nieuwe asfalt,  een biljartlaken zo glad. Het zoeft heerlijk naar beneden. Iets verderop de tweede verrassing de klim vanuit Sint-Pieters-Voeren richting plateau van Aubel.  Ook nu weer super glad, hetgeen uitnodigt voor een snelle tijd, toch proberen we het tempo zo goed mogelijk aanpassen zodat de verschillen boven klein zijn.  Snel nog even een lusje om Aubel om vervolgens via Homburg af te dalen naar Sippenaeken waar we iets verderop in Kuttingen zullen gaan pauzeren. Uitzicht blijft mooi hier en volgens Jack de 2de beste vlaai. Intussen trekt het wolkendek dicht en ziet het in de verte dreigend uit. Als we vertrekken voelen we inderdaad wat druppeltjes. Gelukkig blijft het bij wat gedruppel want als we even later de Julianastraat in Epen opdraaien kleurt de lucht al weer lichtblauw en komt de zon weer tevoorschijn.  Nu volgt wederom wat geslinger door Limburg waarbij de voorkeur uitgaat naar de rustige binnenwegjes. Vanaf Banholt gaat het merendeels bergafwaarts en vanaf St-Geertruid hebben we gelukkig de wind wat meer in de rug. Tot slot nog een extra omweg via Borgharen en Itteren om uiteindelijk weer in Elsloo te belanden. Nog even een pitstop en dan naar huis. Bij het afdraaien bedankt Arnaud de mannen nog voor het kopwerk. En inderdaad, je staat er niet bij stil, maar er zijn mannen die het merendeel van het kopwerk doen. Het is binnen de groep vanzelfsprekend dat de betere deze klus op zich nemen, en dat zij die wat minder zijn in de wielen mogen blijven zitten. Toch zou het dan eens leuk zijn om te weten wat dat scheelt. Na wat zoekwerk een zinnig artikeltje kunnen vinden, met een verrassende uitkomst, zie hieronder. Scheelt ongeveer 25% vermogen. Toch voelen zij die minder kopwerk doen aan het einde van de rit ook hun benen. En zijn we met z’n alle naar de klote, en weten we wat Bauke ook altijd voelt.

 

Hoe groot is het verschil in en uit de wind ?
We hebben een semi-wetenschappelijke test gedaan met 2 fietsers van ongeveer zelfde gewicht en zelfde postuur.. Fietser 1 reed de ganse rit op kop van een groep van 25 wielertoeristen, terwijl fietser 2 systematisch op de 2° of 3° rij reed. De rit was 100 km lang met een totaal van 650 hoogtemeters. De gemiddelde snelheid was  27  km/h. Op elke fiets monteerden we een identiek afgestelde vermogensmeter.
Het gemeten gemiddeld vermogen van de koprijder was 145 W, terwijl de beschermde fietser slechts een gemiddeld vermogen van 113 W moest leveren.
Deze getallen zijn natuurlijk afhankelijk van het profiel van de rit en van de gemiddelde snelheid. Wanneer meer klimwerk moet geleverd worden zal het verschil tussen de twee fietsers kleiner zijn. Bij hogere snelheid of sterke kopwind zullen de verschillen proportioneel eerder groter zijn. In elk geval stof tot nadenken.

 

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.