zaterdag 10 oktober 2015

Gepubliceerd op 10 oktober 2015 om 16:45

Who Pays the Ferryman?

De periode van de korte broek lijkt definitief voorbij, al voorspellen ze nog zonnige periode en 16 graden. We zijn vandaag met 8 man. De plaats van Febian wordt vandaag overgenomen door Uge. Hij heeft in het verleden bij ons gefietst maar heeft tijdelijk de fiets aan de wilgen moeten hangen vanwege een studie en verbouwing. We kiezen vandaag voor een vlakke rit, de tweede pas dit jaar in de hoop dat iedereen wat kopwerk kan doen en we nergens hoeven te wachten. Een ritje naar Kessel gaat het worden. En inderdaad, het kopwerk wordt goed verdeeld, enkel Uge en Jack wachten nog even af. De eerste hoeft, als gast, vandaag geen kopwerk te doen en de tweede kijkt zoals altijd de kat uit de boom. Over dieren gesproken, als we in de buurt van Vissersweert fietsen belanden we even in een Ferrari moment. Een, ons tegemoet komend paard (met amazone) schrikt en begint te steigeren. De berijdster kan maar ternauwernood voorkomen dat ze er vanaf valt. Hadden we nu Febian maar bij ons gehad, die had hier als “voorrijpiet” wel raad mee geweten. We stoppen even zodat ze het paard weer onder controle heeft, maar als we haar even later weer (moeten) passeren wordt het weer wat onrustig. Gelukkig loopt alles goed af. Een stukje verder alweer een paard, nu eentje die in de wei staat en onder je benen kan door kruipen. Via Roosteren en Ohe en Laak gaat het richting Maasbracht. Jack laat zich inmiddels ook eens op kop zien, hij ergert zich aan het “lage” tempo. Maar het blijft wel bij een korte aflossing, hij ondervindt nu ook dat we te maken hebben met wat tegenwind. Nog voordat we Linne binnen rijden komen we langs een van de levenswerken van Jack. Hij heeft in het verleden bordjes aan het hek van de elektriciteitscentrale opgehangen. Op de mm en waterpas, althans dat verteld hij. We hebben helaas geen tijd om het te controleren en na te meten. Via de drie sluizen fietsen we richting Buggenum en vervolgens gaat het zonder noemenswaardigheden verder tot in Kessel. Hier nemen we het veer, of is het pond, over de Maas. Een nieuwe met chromen relingen die tot 18 auto’s kan overzetten. Flinke investering, die zich terug laat zien in de prijs van de overzet. 85 ct de man. Onze vaste penningmeester is al 5 weken niet meer gesignaleerd, dus die is er waarschijnlijkheid met de clubkas vandoor. Christian, onze tweede penningmeester probeert nog wat korting te bedingen door de veerman te vertellen dat hij met één 60+ -er en 6 gehandicapten op pad is. Helaas trapt de man er niet in en rest ons niets anders dan het volle pond, of is het veer, te betalen. Nadat de schipper een flink vrachtschip heeft laten passeren kunnen we eindelijk de Maas over steken. Via de andere kant van de Maas beginnen we aan de terugreis, waarbij we gelukkig de wind in het gat hebben. We passeren Beesel (leuk stadje, misschien iets voor asielzoekers) en Swalmen en arriveren even later in Asselt waar we zullen pauzeren. Het is er druk, waardoor we knus bij elkaar moeten kruipen. Komt goed uit want tot dan hebben we de beloofde zon nog niet gezien. Goed verzorgd kopje koffie, lekker stukje vlaai en de sterke verhalen van met name Jack. Gaat alweer over die bordjes die hij heeft opgehangen, moet dus echt een megaklus zijn geweest. Als alles weer betaald is hervatten we onze reis. We moeten door Roermond en aangezien het middag is, belanden we in het drukke verkeer rond het Outlet Center. Het lijkt wel totale leegverkoop zo druk is het. Met wat kunst en vliegwerk weten we ons er doorheen te wringen. Niet veel later komen we voor de tweede keer langs Jack’s levenswerk, en ik moet toegeven de bordjes hangen keurig recht, en het belangrijkste is, ze hangen er allemaal nog. Minder tevreden zijn we over zijn kopwerk, want vanaf de pauze is hij niet meer op kop geweest en dat terwijl hij steeds het hoogste woord heeft. Via Echt fietsen we terug richting Stein waarbij we proberen een vlak tempo aan te houden, hetgeen grotendeels lukt. Met dik 110 km in de benen rijden we Stein weer binnen. De doelstelling hebben we gehaald, we hebben een lekker tempo gefietst, bijna iedereen heeft kopwerk gedaan en Uge heeft ons goed kunnen bijbenen. Zo af en toe eens vlak is dus ook wel eens lekker.

Totaaloverzicht is ook weer bijgewerkt.

294_DSC_7112_Large.jpg

Het nieuwe veerpont tussen Kessel en Beesel. Het veer is een stuk groter en moderner dan het oude veer, dat sinds 1931 in dienst was op de Maas. Er kunnen zo’n 18 in plaats van 12 auto’s op het nieuwe veer en het heeft aparte rijstroken voor fietsers en wanderlaars.

Grootste verschil met de oude boot is dat deze met twee schroeven wordt aangedreven, waardoor de kapitein precies moet sturen om op de juiste plek te komen. Ook is de nieuwe boot zuiniger dan de oude, LED-verlichting en een schonere en zuinigere motor. Het veer heeft ongeveer 1,1 miljoen euro gekost. Dat wordt betaald door verschillende Noord-Limburgse gemeenten.

Er zijn geen reacties geplaatst.