zaterdag 29 augustus 2015

Gepubliceerd op 29 augustus 2015 20:37

Niet voor watjes

Vandaag staat de zwaarste rit (HM i.v.t. de KM) op het programma, de route Embleve. we zullen met 4 mannen de Route Embleve in de Ardennen fietsen. laatste keer in 2011 gefietst dus het mag wel weer eens, trouwens voor Febian de eerste keer. Het zijn dezelfde vier die de vorige week de Geants des Ardennes hebben gefietst en dus in uitstekende vorm verkeren. Vorm is inderdaad een vereiste wil je deze zware maar schitterende tocht tot een goed einde brengen. Dus vertrekken Jack, Febian, Pieter en Christian per auto richting Werbomont waar we de route zullen oppikken. Het is 9:00 uur als we op de fiets zitten nadat Jack ons uitgebreid op de hoogte heeft gebracht van zijn nieuwe high tech fietscomputer. Later onder het fietsen blijkt dat hij wel geen interface heeft met Strava, maar ja je kunt niet alles hebben voor 5 euro. Nadat we zijn warmgedraaid kunnen we beginnen aan ons portie klimwerk. Het gaat continue op en af, pittig, maar de uitzichten maken veel goed. Het is overigens aan de frisse kant en nog bewolkt, maar eigenlijk perfect fietsweer. De eerste zware en ook meest bekende beklimmingen in het eerste blok tot aan de pauze in Stavelot is de cote de Wanne vanuit Grand Halleux. 3,5 km lang gem. stijgingspercentage van 5,2% met een max van 12,1%. Na de korte afdaling in de klim wordt het pas echt zwaar en dus kiest Jack voor zijn eigen tempo. De overige drie mannen klimmen naast elkaar in een leuk tempo naar boven. Boven heb je een mooi uitzicht op het heuveldorpje Wanne. Nadat we weer compleet zijn maken we nog een extra mooi lusje voordat er door heen fietsen. Dan fietsen we richting Stavelot waar we als extraatje besluiten de Stockeu op te fietsen aangezien Febian hem nog nooit heeft beklommen. 2,3 km gem. 9,7 % max 19%. Onderaan een kleine misschakeling van Febian waardoor hij wat achterop geraakt en vervolgens in zijn eigen tempo omhoog klimt. Halverwege de klim attendeert Pieter, Christian erop dat hij nog op het buitenblad zit (weliswaar in combinatie met de 25 achter). Ok, daarom voelt het zwaar aan, maar ja nu moet je ook maar de kans krijgen om terug te schakelen hetgeen uiteindelijk vlak voor de top gebeurd. Boven weer even wachten en vervolgens duiken we Stavelot weer in om te pauzeren. Het is inmiddels zonnig geworden en het is dus heerlijk toeven op het terras. Rond 12:30 uur beginnen we aan het tweede gedeelte richting Malmedy. Deze lus wordt vaak afgeraden vanwege de drukke weg tussen Malmedy en Stavelot. Maar de uitzichten blijven toch mooi en gelukkig is dit gedeelte minder zwaar. Het stuk drukke weg richting Stavelot valt trouwens mee, even de benen wat ontlasten is ook wel eens nodig, Je kunt er trouwens lekker doorfietsen en dat doen we dan ook. We draaien met z’n vieren goed rond en in een mum van tijd zijn we weer terug in Stavelot waarna we even later weer het “binnenland” induiken en dus weer worden geconfronteerd met wat heuveltjes. Even later volgt het laatste, redelijk vlakke, stuk langs Coo. Daarna maken we ons langzaam op voor de volgende pittige klim de Rosier, ook alweer z’n beroemdheid. 4 km gem. 6,1% max 9,5%. Ook hier alweer hetzelfde beeld, Jack die zijn eigen tempo weer pakt en de drie die weer een mooi tempo onderhouden en gezamenlijk de top bereiken. Boven wachten en zweten. Het is benauwd geworden, gelukkig volgt er een lange afdaling die wat voor verkoeling zorgt. Het ergste hebben we nu wel gehad, wat nu nog volgt zijn wat van die kuitenbijters. De omgeving blijft mooi. Nog een leuke afdaling en we belanden weer op de super geasfalteerde weg richting Chevron. Licht oplopend en wat tegenwind. In het begin wordt het kopwerk nog wat verdeeld, maar gaande weg blijven alleen Pieter en Christian nog over. Alle vier hebben we een goed gedoseerde rit volbracht. 133 km en 2500 HM (strava 2900HM) Nadat we de fietsen hebben ingeladen sluiten we deze schitterende dag af op het naastgelegen terras. Natuurlijk een pint verdiend. Het blijft een schitterende en mooi route.

Klik hier voor een aantal foto's

 

Ritgegevens zijn weer bijgewerkt

 

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.