zaterdag 22 juni 2013

Gepubliceerd op 22 juni 2013 om 19:35

20, 19, 18, 36, 35 en het reservegetal 40. Wat heeft dit met fietsen te maken?

Het is een tijdje goed gegaan. Maar vanmorgen is het weer eens zover. Lichte, niet voorspelde regen die neerdwarrelt net boven Stein. Dus is er weer koersoverleg. Er wordt besloten de koers te verschuiven naar een iets later tijdstip in afwachting van de te verwachte neerslag. De coureurs worden telefonisch in kennis gesteld zodat ze nog even kunnen wachten met het innemen van de benodigde pilletjes.  Klokslag 9:30 uur kunnen we dan eindelijk vertrekken. Inmiddels laat het zonnetje zich weer zien. Omdat het, het langs in het zuiden van de provincie heeft geregend besluiten we richting Noorden te gaan. Of dit een wijs besluit is met een harde zuiden wind is afwachten. In ieder geval gaan we met 5 man voortvarend van start. Wind in de rug richting Roosteren met snelheden om en nabij de 40 km/ uur welke worden gerealiseerd door de koprijders: Nic en Feebke. Ja ja die Feebke. Wie niet sterk is moet maar slim zijn zal hij gedacht hebben. Vanaf Roosteren nemen Christian en Arnaud het kopwerk over. Net voor Wessem de inmiddels gebruikelijke plasstop van Jack. Daarna weer in volle vaart door totdat we even voor Thorn worden opgehouden door een kudde paarden. Gelukkig hebben we een paardenkenner bij ons. “ wilde paarden” volgens Feebke. Ze blijven gewoon staan en verplaatsen zich geen centimeter, dus zo wild zijn ze niet. Het advies is om voorzichtig voor langs te fietsen. Dus eigenlijk de kant waar ze kunnen bijten. Hoezo kenner. Ik zelf, zou de schijtkant hebben genomen. Maar het loopt goed af. In Thorn is het keerpunt en besluiten we de knooppuntenroute te nemen zodat we toch wat beschut zijn tegen die harde wind. 20, 19 en 18 is nog bekend maar dan…? Toch maar even een plattegrond opzoeken. Wat een uitvinding, zelf een blinde zou de weg kunnen vinden. Na precies 60 km, we zijn dan in Opitter, nemen we even een koffiestop. Het is immers nog droog en in de zon is het aangenaam. Het terras is echter nog leeg. Op de achtergrond ligt de Sint Jozef Brouwerij bekend van zijn PAX bier. Dit is alleen nuttige informatie voor de bierdrinkers en heeft eigenlijk niks met fietsen te maken, maar enige algemene kennis kan geen kwaad. Nadat we onze consumpties hebben afgerekend en belangrijker  nog, de benen even tot rust zijn gekomen gaan we weer verder met het volgen van de bordjes. Helaas kan ik de nummers niet herhalen want het waaide te hard om die allemaal te onthouden. We rijden in ieder geval terug via Opoeteren en Niel bij As. Vooral Nic is niet van kop af te slaan. Dis is immers zijn weer. In As nog een kort oponthoud vanwege een lekke band van Jack. De 5de deze week, dus zou je zeggen die zal wel weten hoe een band te verwisselen. Maar hij laat het werk over aan Christian die het klusje snel klaart. Ook hier geldt weer, wie niet sterk is moet slim zijn. Trouwens die andere slimme heeft ook op de terugweg nog op kop gereden. Vanaf As gaat het grotendeels licht dalend richting Maasmechelen en fietsen we in Kotem de brug weer over. Net geen 95 km. Ondanks het gedraai en die stevige wind een mooi gemiddelde van 33,10 km/uur. Na de krat van Nic weer wat leger te hebben gemaakt, overigens geen PAX bier, keert iedereen uitgewaaid naar huis.

ingezonden door Christian

Zoef de Haas

Euuuuuuuh beukenootjes, het is wel opvallend dat gemiddelde en dat met windkracht 5 a 6. Moet toch wel pijn doen voor de afwezige tempobeulen, nietwaar?

Meneer de Uil

Ja lieve kijkbuiskinderen, daar zal zoef de Haas wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik lees hier in de krant dat het wel erg hard ging. Enkele dieren uit het dierenbos hebben mij daarop aangesproken. Als die andere tempobeulen erbij waren geweest had er geen enkele boom meer recht gestaan. Dus kunnen we van geluk spreken. Maar lieve kinderen Zoef is wel een beetje in de war, want die beukenooitjes zijn natuurlijk van Lowieke. Wij willen het plezier van die Meulemannen niet wegnemen maar verzoeken hun in het vervolg het grote dierenbos links of rechts te laten liggen anders zullen we Bor de Wolf op jullie af sturen. Dus wees gewaarschuwd. Zo lieve kijkbuiskinderen dit was het weer doe maar snel jullie oogjes dicht en houdt jullie snaveltjes toe. Slaap lekker