zaterdag 25 mei 2013

Gepubliceerd op 25 mei 2013 om 18:43

Vandaag staat de eerste 150+ tocht van het jaar op het programma. Benieuwd hoe het zal gaan.

Het is nog vroeg als de zonnestralen al door het raam naar binnen schijnen. Hehe gelukkig is het droog. Dat is al heel wat de laatste tijd. Snel begin je aan de dagelijkse dingen. Snel door de krant bladeren op zoek naar het laatste wielernieuws. Geesink uit de Giro: niks nieuws toch, Giro etappe geschrapt; gelukkig bij ons niet, Di luca betrapt op EPO: hoezo nieuwe wielrennen!. Dan even naar buiten. Oeps 5 graden dat wordt dus geen korte broek vandaag. De ketting van de fiets wordt nog verwend met een druppeltje olie, een beetje stof wordt nog van het frame geveegd en de banden worden op de juiste spanning gebracht. Hoeveel? Ja dat blijft geheim, zijn de kleine dingen die tellen en die geeft je niet zomaar prijs. Dan nog wat calorieën naar binnenwerken, wat pilletjes (tegen de hoest) en vervolgens richting Keerend. Zo toch al wat regels zonder een trap gedaan te hebben. Op het Keerend verzamelen zich weer 7 mannen. De opkomst blijft goed. Prima heren. Enkel Joshua ziet het zonnig in en heeft blote benen, natuurlijk met een dikke laag vet of olie. Weet niet welke goedje hij erop heeft zitten maar hij zit onder de bubbeltjes. Geloof dat dat kippenvel heet maar kan me vergissen. Om de drukte van Limburgs Mooiste  en ook de Bilsen Classic te mijden kiezen we voor een tochtje om Luik. Een tocht welke we vorig jaar in een klein gezelschap voor het eerst hebben gefietst en waar we ook de andere mannen kennis mee willen laten maken. Bijna 160 km, dus zullen we vandaag voor het eerst dit jaar de grens van 150 km passeren, al heeft een enkeling dit al stiekem getraind. Voor de afwisseling eens de Maasberg af richting Beatrix haven. Vraag me af of deze nu ook een andere naam zal krijgen nu we Willem als opperhoofd hebben, maar dit terzijde. Vervolgens door Maastricht richting Eijsden en Vise. Gewoon een rustig tempo. Toch nog iets overhouden voor de finale. Na 45 km, we zitten dan al in de buurt van Luik doemt de eerste col op, gelukkig sneeuwvrij. Toch een dikke 4 km klimmen. Alleen Jack blijft effe achter. Even later duiken we Chaudfontaine binnen (bekend van het bronwater) en niet veel later gevolgd door de tweede col van de dag richting Beaufays. Ook nu wordt er boven weer gewacht. Even een stukje wat vlakkere weg en dan de razendsnelle afdaling naar Tilff waar we uitkomen op de plek waar jaarlijks het vertrek van T.B.T plaats vindt. Nu staat ons de 3de col van de dag te wachten. Kostte het ons vorig jaar nog moeite om hem te vinden nu “knallen” we linea recta omhoog. De nieuwkomers schrikken even en hebben nog de verkeerde versnelling staan. Een weggetje van amper 1,23 mtr breed en laat ons ook nog een auto tegenkomen. Hij gaat in drie steile stukken omhoog. Pittig. Eenmaal boven fietsen we door richting Seraing waar we kort worden opgehouden door een lekke band van Joshua. Na Seraing volgt de 4de klim gevolgd door een lange mooie afdaling richting Engis waar we net als vorig jaar zullen pauzeren. Bij de bakker wordt een vlaai en wat gebak gekocht dat we op het terras van de plaatselijke taverne zullen opeten. Natuurlijk wordt er wel de drank besteld. Ja zo zijn we wel, we laten iedereen wat verdienen, ze hebben al genoeg last van de crisis. Na de pauze volgt de tweede verrassing van de dag, een korte steile klim, schat z’n 17% en een dito afdaling. Even later komen we op het parcours van de Bilzen Classic, gelukkig niet voor lang. De laatste klim van de dag fietsen we even met de deelnemers aan de classic mee alvorens we beginnen aan de terugreis via het betonplatenland. Gelukkig hebben we de wind niet pal op kop en zijn het Joshua en Nic die naar voor schuiven en voor een behoorlijk lang stuk het kopwerk op zich nemen. (netjes heren en bedankt) De laatste heeft daarvoor  bij de pauze een extra stuk vlaai gekregen.Dus voor wat, hoort wat, niet dan! Na, z’n 30 km kedeng, kedeng komen we weer op normale weg uit, we zitten dan inmiddels  in Eben Emael onderaan de Hallembaye. Het restant van de route gaat via Kanne en Maastricht. Het laatste gedeelte over de maasdijken loopt het tempo weer op. De mannen hebben toch nog iets over. Rond de klok van 4 zijn we weer terug in Stein. Het was een lange dag en niemand die in de problemen is gekomen. Alleen heeft Arnaud wel wat honger. Dus net op tijd terug.

Toevallig kwamen we langs de fotograaf van de Bilzen Classic. Foto's kun je zien in het foto album. Ze zijn illegaal gedownload vandaar het logo in de foto.

Klik hier om naar het foto album te gaan.